loading...
بی حجابی
javad بازدید : 70 دوشنبه 21 دی 1394 نظرات (0)

تب حاد روماتیسمی یا RF یک پروسه التهابی است که خود نتیجه عوارض دیررس آنژین استرپتوکوک B همولیتیک گروه A در گلو است . تب حاد روماتیسمی گرچه در هر سنی ممکن است بروز کند ، ولی 90% موارد سن شیوع در 5-15 سالگی است .

تب حاد روماتیسمی

تب حاد روماتیسمی

تب حاد روماتیسمی یا RF یک پروسه التهابی است که خود نتیجه عوارض دیررس آنژین استرپتوکوک B همولیتیک گروه A در گلو است . این بیماری عمدتا مفاصل ، قلب ، سیستم عصبی مرکزی ، پوست و قسمتهایی از بافت همبند پوست را گرفتار می کند .

تب حاد روماتیسمی گرچه در هر سنی ممکن است بروز کند ، ولی 90% موارد سن شیوع در 5-15 سالگی است ، البته زیر 5 سالگی هم بیماری دیده می شود ، ولی زیر 2 سالگی نادر است . بالای 15 سالگی هم بروز RF مشاهده می شود ولی با شیوع کمتر . بیماری تب حاد روماتیسمی RF بدنبال آنژین چرکی B-St همولیتیک عارض می شود . تشخیص این بیماری عمدتا بالینی است . از روی کرایتریاهای بالینیی به تشخیص RF می بریم . اما برای تایید لازم است ردپایی از St را ردیابی کنیم و ثابت کنیم که این بیماری روی زمینه آنژین St شکل گرفته است . همه کسانیکه آنژین دارند به تب حاد روماتیسمی دچار نمی شود . بر حسب همولیتیک گروه A ممکن است منجر به RF شود . بر حسب اینکه ضایعات اگزوداتیو فارنزیت در مرحله اپیدمیک باشد یا اسپورادیک ، ممکن است بین 1-3% گرفتاری ایجاد شود .

علایم بالینی تب حاد روماتیسمی

عمده ترین علامت بالینی در تب حاد روماتیسمی  RF گرفتاری مفصل به صورت پلی آرتریت است و معمولا به طور حاد بروز می کند و در صورتیکه قلب بیمار دچار کاردیت بشود علایم بشکل مزمن به سیر خود ادامه می دهد . علایم جلدی خیلی زود بروز می کند و خیلی زود محو می شود . بیشتر در طب اطفال این علایم را میبینیم . علایم بالینی RF یک سری علایم اصلی هستند و یک سری علایم فرعی .

علایم اصلی تب حاد روماتیسمی

پلی آرتریت در راس است . 2/3 بیماران RF سابقه آنژین 2 الی 3 هفته قبل را می دهند . 1/3 بقیه ممکن است در خاطرشان نباشد چون ضایعات اگزوداتیو ممکن است بتدریج بهبود یابد و توجهی به آن نشود . در هر صورت پس از گذشت 1-4 هفته (به طور متوسط دو هفته) بعد از یک آنژین استرپتوکوکی B همولیتیک گروه A علایم بیماری و در راس ، پلی آرتریت بروز می کند . پلی آرتریت خصوصیت مهاجر بودن را دارد . به گزارش اسان طب  مفاصل بزرگ اندام تحتانی را گرفتار می کند یعنی زانو – مفصل مچ پا و در مراحل بعدی ممکن است مفصال دست را گرفتار کند ، گرفتاری شانه در RF نادر است ولی ممکن است بروز کند . آرتریت در RF یک آرتریت حاد است .

علایم فرعی تب حاد روماتیسمی

1-تب : تب Remmitant است یعنی در طول روز نوسان می کند . معمولا در عصر و شب شدید می شود و در صبح کمتر می شود .

2-آرترالژ یا دردهای مفصلی

3-میالژیا درد های عضلانی

4-درکریز حاد ممکن است دچار خون دماغ شود .

5-کرامپ های شکمی یا درد شکمی

6-دیسانتری یا اسهال خونی

با چه مکانیسمی  تب حاد روماتیسمی RF بروز می کند ؟

سه مکانیسم وجود دارد .

مکانیسم اول : آنتی ژنی از Ag های St هنگامیکه وارد بدن شد مستقیما روی Target قرار گرفته و ایجاد پروسه التهابی بکند .

مکانیسم دوم : Ag وارد بدن شده ، Ab می اید و با آن ایجاد کمپلکس می کند ، این کمپلکس روی تارگت قرار می گیرد و باعث بروز بیماری می شود .

مکانیسم سوم : Ag وارد بدن می شود ، Ab بر علیه آن ایجاد می شود ، Ag بتدریج محو می شود ،Ab روی Agهای نسجی مشابه اثر می کند که به این واکنش راکسیون متقابل گویند .

بنابراین فرضیه سوم از طریق وایمیونیته هومورال ممکن است باعث بروز بیماری شود . به گزارش اسان طب در همین فرضیه احتمال هست که لنفوسیتهای حساس شده از طریق ایمیونیته سلولار روی ارگانها اثر کرده و خاصیت سایتوتوکسیک خود را اعمال کنند و باعث بروز پروسه التهابی شوند .

ایراد فرضیه اول :

Ag مستقیما روی تارگت یا باید زمانش خیلی کوتاه باشد ، چون Ag می اید اثر می کند و اثرش تمام می شود و دوم اینکه اینطور نیست که آنتی ژنی به سلول های بدن ضربه بزند و بدن اقدامی نکند و راکسیونی نشان ندهد ، پس بعید به نظر می رسد که Ag مستقیما بیاید روی Targt و ایجاد پروسه التهابی بکند.

 

منبع مطلب تب حاد روماتیسمی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 295
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 326
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 600
  • بازدید ماه : 1,277
  • بازدید سال : 4,139
  • بازدید کلی : 39,496